Környezeti attitűd vizsgálat az iskolakertben

Iskolakert-hálózati tagunknál, a Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium iskolakertjében folytattak vizsgálatot az ELTE Humánökológia mesterképzésének hallgatói az iskolakert hatásairól!

A vizsgálat eredményéréről, itt olvashattok! Jobban szeretik egymást a gyerekek, ha együtt kertészkednek

Köszönjük a hír megosztását Szentendrey Rita kertvezetőnek, kíváncsian várjuk a folytatást!

Cékla vermelése a Búzaszem Iskola „Búzakertjében”

 

Iskolakert szakkörünkkel az őszi szünet előtt betakarítottuk a megtermelt céklánkat. Nagyon szép termésünk lett és a gyerekek nagy örömmel húzogatták ki a töveket a talajból.

 

Méretes darabokat is találtunk!

Végül egy talicskányi céklát gyűjtöttünk össze

A tárolás megoldására a fiúk egy kisebb gödröt, vermet ástak a kert egy félreeső részén, amibe aztán belehelyeztük a cékláinkat. Előtte még leszedtük a növények zöldjét, hogy a verembe levél nélkül kerüljenek be.

A fiúk nagyon belejöttek az ásásba, így a gödör nagyjából 40-50 cm mély lett és 1x1 méteres.

Iskolánk közvetlenül a Duna mellett helyezkedik el, így elég homokos öntéstalajunk van, ami segített a gödörben a céklák betakarásában. Belehelyeztük földdel rétegezve a céklákat a verembe majd a tetejét is betakartuk a kiásott földdel. A biztos fagymentesség érdekében a gödröt még szalmával is befedtük.

                                                                                                                    A letakart verem

Ez az eljárás egy időre biztos megóvja a céklákat, de a januári nagy hidegek idején már nem fog segíteni, mikor jobban átfagy a talaj. 
Nagyjából egy hónap elteltével még tökéletes állapotban van a termésünk, semmi nyoma a fagyásnak vagy a kiszáradásnak. A következő egy hónapban terveink szerint elfogyasztjuk őket közösen a szakkörök alkalmával, illetve amennyit tudunk, eladunk a szülőknek, ezzel teremtve egy kis pénzmagot a szakkörünk számára.

Zakar Eszter és a Búzaszem Iskola tanulói

 

 

Iskolakert-hálózati tagunk a Szarvasi Szlovák Általános Iskola iskolakertjét is beválasztották a legszebb szarvasi kertek közé, s így az országos döntőbe! (Magyarország legszebb konyhakertjei) Róluk szól a helyi internetes lap híre!

Gratulálunk, hiszen idén ők kapták, munkájuk elismeréseként az Iskolakertekért Díjjat! 

                                VII. Országos Iskolakert-hálózati Találkozó (Zákányszék) - Grófné Forgács Marianna és Kmotricza Maja                                 a Szarvasi Szlovák Általános Iskolából műhelyfoglalkozást tartanak

 

Ökológiai szemléletű szakembereket keresünk óvoda és iskolakertek segítéséhez!


Kedves Kertész Barátaink!

Óvoda- és iskolakertek egyre nagyobb számban létesülnek országszerte. Ahhoz, hogy az évek óta tapasztalható lendület hosszú távon is működőképes tudjon maradni, kertpedagógiai és iskolakertészeti támogatásra egyaránt szükség van.

Mitől más egy óvoda- vagy iskolakert kertészeti szempontú segítése a szokásos kertészeti tanácsadásoknál? Hogyan érdemes ezt csinálni? Mik a közös alapelveink?

Mindezekről a kérdésekről szeretnénk beszélni és beszélgetni egy online esemény keretében, annak reményében, hogy új, tapasztalt, ökológiai szemléletű szakemberek segítőkre találunk, akiket a későbbiek során be tudunk majd vonni közös munkába akár valamely program keretében, akár programokon kívüli megoldásokban.

Az óvoda- és iskolakertek művelése ökológiai elvek mentén, még a biolgazdálkodásnál is szigorúbb vegyszerhasználati megszorításokkal történik. A Magyar Biokultúra Szövetség már 3 éve biztosítja  az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakerti Alapozó Alprogramjában kialakított iskolakertek számára a kertészeti mentorálást ezen elvek alapján, így jócskán összegyűlt már tapasztalat a tarsolyunkban.

Az Iskolakertekért Alapítvány által szervezett felkészítő alkalom során az óvoda- és iskolakertekkel kapcsolatos alapvetések, mint témafelvezetése után, négy kertészmentor kolléga osztja meg korábbi mentorálási tapasztalatait négy fontos kapcsolódó témakörben:

  1. Iskolakertészet és kertpedagógia (Iskolakertekért Alapítvány) 
  2. A jó kertészmentor ismérvei. Mire van szüksége az iskolának? (Nagy Piroska)  
  3. A legfontosabb alap: talajállapotok az iskolakertekben, a talaj javításának és táplálásának lehetőségei gyerekekkel/gyerekkertekben (F. Nagy Zsuzsa)
  4. Az iskolakert, mint élőközösség – ökológiai szemléletű gyermekkertek (Bánki- Miklós Bernadett)
  5. Kertészeti alapelvek: vetésváltás és/vagy növénytársítás, mulcsozás, megengedett növényvédelmi eljárások (Póss Anett)
  6. KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK FÓRUMA

Az online esemény időpontja: 2021.11.10. (szerda) 16-18 óra között.

Az eseményről rögzített felvétel is készül, amit a későbbiekben is visszanézhető, viszont kérdés-felelet lehetőség csak az online részvétel során lehetséges.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, aminek határideje: 2021. 11. 09. 

A regisztráció felülete itt található: https://forms.gle/NKzzrcW5pfFBxTnr8

Várjuk a közös találkozást!

Üdvözlettel:

            

A Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola beszámolójából idézünk, akik kitartó munkájuknak köszönhetően idén két díjjal gazdagodtak, szívből gratulálunk nekik! A cikk végén, lent megtalálhatjátok kertjük kialakításának történetét és az ott folyó munkát, Lászlóné Durecz Andrea tollából!
Ajánljuk szeretettel!

    

"Először két éve neveztük be a „Legszebb konyhakertek, Magyarország legszebb konyhakertjei” magyar örökségdíjas  országos programba, aminek ötletgazdája Sári-Kovács Szilvia, Karcag város alpolgármestere. Ekkor elismerő oklevélben részesültünk. Tavaly már országos díjra jelölték kertünket, aminek nagyon örültünk, hisz a pandémia már nehezítette az iskolakert gondozását. Idén óriási örömünkre elnyertük az országos díjat a közösségi kert kategóriában és a díjkiosztón tudtuk meg, hogy 2021 évben miénk a Magyarország legszebb iskolai konyhakertje díj is. Büszkék vagyunk erre az elismerésre és hálásak vagyunk mindenkinek, aki tudásával, támogatásával hozzásegített minket ehhez. Igazi csapatmunka eredménye ez, ami reméljük, hogy másokat is arra ösztönöz, hogy létrehozzák iskolakertjüket."

Egy belvárosi iskola iskolakertjének útja az elismerésig - képes beszámoló!

Alapítványunk és az Iskolakert-hálózat támogatói:

Adója 1%-ával támogassa az iskolakertek ügyét!