MAGBÓL KENYÉR - Nap Kör Alapítvány Vándoriskola programja

a Veszprém megyei Dörögdi medencében

(Forrás: A jógyakorlat leírását Józsa István rendelkezésünkre bocsájtott anyagai alapján készítettük)

A Nap Kör Alapítvány által működtetett Vándoriskola „Magból kenyér” programjába miden évben három környékbeli iskola - Vigántpetend, Monostorapáti, Taliándörögd - 3. osztályos tanulói kapcsolódnak be. A program során a gyerekek a föld művelésének ősi módját élik végig, lóval szántanak vagy maguk készítik elő a búzamagot befogadó puha magágyat, csengőszóra, mondókázva vetnek („Mag-mag, búzamag, benne aluszik a Nap…”), nyomon követik a búza fokozatos növekedését, állatokat (tyúkot, kacsát, kecskét) gondoznak, kemencét építenek, nyáron kézzel learatják a termést, csépelnek, kézi malomban őrölnek, kenyeret sütnek a saját lisztjükből a saját kemencéjükben, majd ünnepélyesen elfogyasztják a saját munka áldásos eredményét.


Őszi magágy előkészületek és a búzavetés

 

A program korábban heti 45 perces foglalkozás keretében zajlott, de ez nagyon szűkös időkeretnek bizonyult a kellő elmélyüléshez. Ezért mostmár 3 hetente találkoznak, alkalman-ként 2-2 órára. A Nap Kör Alapítvány "Magból kenyér" programja a résztvevő iskolák egy részénél (ahol van alkalmas terület) az iskola közelében található kb. 100 m2-es területen zajlik az Alapítvány munkatársainak részvételével, ahol ez nem adott, ott az iskola a Nap Kör Alapítvány területén kap erre lehetőséget.

Ugyancsak az Alapítvány portáján találkozhatnak a gyerekek a háziállatokkal és kapcsolódhatnak be a gondozásukba.

 

magbol a kenyer 4
Őszi magágy előkészületek és a búzavetés  Állatok gyerek-közelben, gyerekek állat-közelben

 


Állatok gyerek-közelben, gyerekek állat-közelben 2.

 

A "Magból kenyér" foglalkozásokon résztvevő kisiskolások a mag kenyérré válásának csodálatos útján elérkeznek a tavaszi kemenceépítés fontos állomásához is, aminek keretében a megtapasztalhatják a természetben rejlő lehetőségeket: a rendelkezésre álló természeti erőforrásokat (vessző, agyag, fa, kő, stb.) és azok felelősségteljes felhasználását saját boldogulásukra, továbbá a csapatmunka örömét is. Mindezek pedagógiai értéke felbecsülhetetlen: hozadékai a mindennapi iskolai jelenlétben, tanulásban, szociális kapcsolatokban egyaránt tetten érhetők.

 


Szövés, faragás, házépítés – ismerkedés a népi kismesterségekkel

 

„A világban való otthonos jelenléthez, a bátor, akadályt nem ismerő boldoguláshoz elengedhetetlen ezekkel az egyszerű tevékenységekkel való találkozás. A „Magból kenyér” programhoz számos egyéb népi kismesterséggel való ismerkedés is társul a program éve során: szőnek, fonnak, agyagoznak, faragnak, élményszerűen megtapasztalva, hogy az alkotás útján hogyan lesz a botból nyárs vagy szék, a gyapjúból kistáska vagy tolltartó, és természetesen a magból kenyér és emellett új vetőmag is.

Ezekhez a folyamatokhoz a gyermekek tudnak kapcsolódni, a rendszeres kétkezi munka pedig az akarati fejlődésüket szolgálhatja."

Télen sem áll le az élet, az erdőjárásra, nyomkövetésre, a környék természeti és épített örökségének feltérképezésére, a természet adta táplálék gyűjtésére (csipkebogyó gyűjtés teának, makk szedés a kecskékek) ez kiváló időszak lehet.

A szabadban végezhető játékra is mindig marad idő és figyelem, az örömteli jelenlét itt is nagyon fontos és természetes.

A gyerekfoglalkozások támogató és értő hátterét a szülők iskolája és a tanári karnak szervezett műhelyek tovább mélyítik.

A programot ismertető kisfilmek:

https://www.youtube.com/watch?v=-xQBqXuDHKs&feature=youtu.be 

https://www.facebook.com/Nap-K%C3%B6r-V%C3%A1ndoriskola-185318434879383/

Makk szemezgetése kecske-csemegének  Kötélugrás – a maradék energia levezetéséhez

 

Az Iskolakertekért Alapítvány fenntartható működésének támogatása c. pályázatunkat a Nemzeti Együttműködési Alap 1200000 Ft-tal támogatta (NEA-UN-18-M-0332 sz.).

támogatásával

Adója 1%-ával támogassa az iskolakertek ügyét!