Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM gyűjtőprogram, melynek megvalósulása alprogramok formájában történik. A 2019 - 2023 között megvalósult 4 ütem fő támogatója az aktuálisan a környezeti nevelésért felelős tárca (Agrárminisztérium, Technológiai és Ipari Minisztérium, Energiaügyi Minisztérium) volt. Az egyes ütemek során további szervezetekkel bővült a támogatók köre: Kék Bolygó Alapítvány, Magyar Biokultúra Szövetség, PontVelem Nonprofit Kft. Szakmai megvalósító az Iskolakertekért Alapítvány.
A 2024-ben meghirdetésre kerülő V. ütem támogatója az Energiaügyi Minisztérium.

Beszámoló
 Ácsi Gárdonyi Géza Általános Iskola
(Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütem, Kezdő - 1 iskola kategória)

Az elmúlt évben előkészített, gyommentesített terület hasznosítására nagyszerű tervet készítettek. Egy helyi vállalkozó segítségével felszántották a területet, úgy ahogy az idősebbektől hallották, ahogyan régen tették hagyományosan, vödörből, kézzel hintve, lépésről-lépésre búzát vetettek. A gyerekek az ebédlő felé vezető úton naponta láthatták, hogy bújik elő a búza, s nagy örömmel jelezték, hogy már szépen zöldell a vetés.  Télen megtervezték azt is, hogy a fennmaradó helyre mit vetnek (borsó, bab, sárgarépa, petrezselyem, cékla, csemegekukorica, különböző gyógynövények beszerzése, vetése is szerepelt terveikben), vetőszalagot készítettek, a vírus miatt azonban módosítaniuk kellett terveiken. Az iskolakert kissé elárvult…

 Beszámolójukból idézünk:

A búzával bevetett terület teljesen biovetés lett. Nem csávázott magot vetettünk, nem használtunk vegyszert. Kézzel vetettük és kézi erővel fogjuk learatni. A református egyház évek óta szervez Péter Pál napján arató ünnepet. Az idén kicsit rendhagyó módon, de mi is részesei leszünk. Megkértünk szülőket és nagyszülőket, akik tudnak kaszálni, hogy arassák le a gabonát, gyűjtsék össze, rakják kocsira, mint régen. Majd elviszik a kombájnhoz, ahol „elmasinálják”. Ezután a búzát, reményeink szerint az ősszel, gyerekek segítségével megőröljük. Szeretnénk egy kézimalmot találni ehhez. A lisztből pedig kenyeret dagasztunk, majd sütünk a református parókia udvarán lévő kemencében. Az egész folyamatot videóra vesszük, hogy a környezetismeret, olvasás órákon, amikor ezekről tanulunk, hasznosítani tudjuk.”


Érik a búza

Szeretnének gyógynövényeket és a mindennapi főzéshez szükséges növényeket termelni, figyelve arra is, hogy azok betakarításának ideje lehetőleg iskolaidőbe essen. Negyven darab gyümölcsfát kaptak, melyet elültettek és belőlük sok megeredt, a Kiskert szakkörösök feladata lesz a fák gondozása. Remélik, pár év elteltével a gyerekek egészséges, saját termesztésű gyümölcsöt ehetnek.

Köszönjük Nyéki Tiborné kertvezetőnek és minden kollégájának, hogy közösségükben, a generációk összefogásával megelevenedhet a múlt, megmutatják mindnyájunknak, hogy az iskolakert sokszínűségében a hagyományok megőrzését, bemutatását, átélését is segítheti!

 

 

 

Beszámoló
   Pécsi Református Kollégium Drávafoki Csikesz Sándor Általános Iskola
(Országos Iskolakert-fejlesztési Program I. ütem, Haladó kategória)

 

A Drávafoki Tanulókertet elsősorban a felsős tanulók és a kertész szakkörösök művelik, de jeles napokon az egész iskola bekapcsolódik a kertgondozásba.  Idén kaptak kertjükhöz az egyháztól megközelítőleg 1000 m2 területet, így kb. 1 ha területet vehetnek birtokba.

Komposzt rostálás
Tél alá vetés
Tehetségnapon kerti termékek vására
Osztályfa

Új pedagógus  - aki botanikai felmérésekben is jártas - erősíti a kertért lelkesedő pedagógusok számát. Sikerült beszerezniük egy mikroszkópot mellyel megfigyeléseket tudnak végezni a tanulókkal. A pályázatból kapott eszközöket használatba vették, az ásóvilla lett a gyermekek kedvence.
Aszalójukban bodzát és rózsaszirmot szárítottak. Kertnapot is tartottak szeptemberben, a teljes felső tagozat bevonásával és tervezték, hogy márciusban kertnyitó rendezvényt tartanak majd. Ez sajnos nem valósulhatott meg a rendkívüli oktatásrend miatt, de kéthetente bejárt pár tanuló, így sikerült a kertet fenntartani.

 

Beszámoló

Irinyi Károly Általános Iskola és AMI
Fekete Borbála Általános Iskolájából, Szentpéterszeg
 (Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütem, Kezdő - 1 iskola kategória)
 

A szentpéterszegi Irinyi Károly Általános Iskola és AMI, Fekete Borbála Általános Iskolájának iskolakertje a 2018/2019-es tanévben létesült, az Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütemében.  Az iskolához közel eső magántelken jött létre, két lelkes pedagógus kezdeményezésére: ” …azt tapasztaltuk, hogy hiába élünk az Alföldön, vidéken, ma már a falvakban sem műveli mindenki a kertjét”.


A mezítlábas ösvény próbája a kertavatón, 2019. június

 


Paprikaszüret

 

Beszámoló
Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, EGYMI
Budapest, XIV. kerület
(Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütem, Kezdő - 2 iskola kategória)

Az intézmény 2019-ben vehette át a magaságyásokat, a kerti tevékenységhez szükséges eszközöket, vetőmagokat és termőföldet. Június elején felavatták a MEX-KERT-et és beültették az ágyásokat.


Nyári tábort szerveztek a kertészkedést szerető gyerekeknek, járt náluk olyan táborozó, aki először itt próbálta ki a kertészkedést! Fakérgeket festettek, komposztáltak, homokvárat építettek, kísérleteztek földdel-vízzel-levegővel, ellátogattak a Vakok kertjébe, hogy megnézzék, ott hogyan gondozzák a növényeket az iskola volt tanulói.

Gondoltak a felnőttekre, kialakítottak egy „Pihen-tető”-nek elnevezett teraszt.
 

„Pihen-tető”-mely a pedagógusok felüdülését szolgálja.

A kert lehetőségeit próbálták minél többen kihasználni, Öko-szakköröseik munkatervet dolgoztak ki, a nagyobbak életvitel órán vettek részt, ahol a kerttervezés szempontjait ismerhették meg, alsósok és felsősök is (3-3 osztály) dolgoztak a kertben. Már ősszel készültek a tavaszra, virághagymákat dugtak le.


 

Pedagógiai mentorálás (III. ütem, 2020)

Elindultak a pedagógiai mentorálások
 

Az Iskolakerti Alapozó Alprogram III. ütemének nyertes iskoláiban, mentorintézményeiben a járványügyi előírások enyhülésével, júniusban elindultak a pedagógiai mentorálások. Az intézményeket sorban keresik fel az Iskolakertekért Alapítvány munkatársai, akik a helyszíni sajátosságokat felmérve együtt gondolkoznak a kertvezetőkkel, konzultálnak az intézményvezetőkkel, tanácsaikkal segítenek a kert elindításban, a kerthez kötődő tevékenységek integrálásában, a pedagógiai szempontok érvényesítésében. Korábbi tapasztalataikra támaszkodva felhívják a figyelmet  a lehetséges buktatókra, veszélyekre, de még inkább a bevált módszerekre, jó gyakorlatokra.  Az igényektől függően további kapcsolatot ápolnak az intézmények pedagógusaival, akik kérdéseikkel telefonon és e-mailben is megkereshetik a pedagógiai mentorukat, a tudásmegosztás folyamatos. A képzésen résztvevők kérdéseikkel fordulhatnak a mentoraik felé, a későbbiekben is számíthatnak a támogatásukra, mind a beszámoló készítésekor, mind egy újonnan felmerülő probléma megoldásakor. A helyszíni mentorálások segítenek tisztázni az esetleges félreértéseket az iskolakert szerepéről és a projekt kötelezettségeiről. A helyszínen a mentorok az iskolakerti oktatáshoz szükséges térrendezéshez is tanácsokat adnak. Fontos, hogy az iskolakert kialakítása és használata ne erőforrásokat vonjon el az iskola, óvoda meglévő erősségeitől, programjaitól, hanem kapcsolódjon azokhoz és segítse megvalósulásukat.


Megbeszélés a dorogi mentoróvodában

Az egerbatkai óvoda tervezett kertjének felmérése

A tiszakécskei óvoda régi-új óvodakertje

 

Alkategóriák