Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM Iskolakerti Alapozó Alprogram fő támogatója az Agrárminisztérium, szakmai lebonyolító szervezete az Iskolakertekért Alapítvány. 
Az Iskolakerti Alapozó Alprogramnak eddig 3 üteme valósult meg, összesen 167 intézmény részvételével, több mint húszezer gyermek elérésével.
Az Agrárminisztérium, mint fő finanszírozó mellett a III. ütemben két további szervezettel bővült a támogatók köre: a Kék Bolygó Alapítvánnyal és a Magyar Biokultúra Szövetséggel.
A Programot bemutató kisfilm itt tekinthető meg.

 

Pedagógiai mentorálás (III. ütem, 2020)

Elindultak a pedagógiai mentorálások
 

Az Iskolakerti Alapozó Alprogram III. ütemének nyertes iskoláiban, mentorintézményeiben a járványügyi előírások enyhülésével, júniusban elindultak a pedagógiai mentorálások. Az intézményeket sorban keresik fel az Iskolakertekért Alapítvány munkatársai, akik a helyszíni sajátosságokat felmérve együtt gondolkoznak a kertvezetőkkel, konzultálnak az intézményvezetőkkel, tanácsaikkal segítenek a kert elindításban, a kerthez kötődő tevékenységek integrálásában, a pedagógiai szempontok érvényesítésében. Korábbi tapasztalataikra támaszkodva felhívják a figyelmet  a lehetséges buktatókra, veszélyekre, de még inkább a bevált módszerekre, jó gyakorlatokra.  Az igényektől függően további kapcsolatot ápolnak az intézmények pedagógusaival, akik kérdéseikkel telefonon és e-mailben is megkereshetik a pedagógiai mentorukat, a tudásmegosztás folyamatos. A képzésen résztvevők kérdéseikkel fordulhatnak a mentoraik felé, a későbbiekben is számíthatnak a támogatásukra, mind a beszámoló készítésekor, mind egy újonnan felmerülő probléma megoldásakor. A helyszíni mentorálások segítenek tisztázni az esetleges félreértéseket az iskolakert szerepéről és a projekt kötelezettségeiről. A helyszínen a mentorok az iskolakerti oktatáshoz szükséges térrendezéshez is tanácsokat adnak. Fontos, hogy az iskolakert kialakítása és használata ne erőforrásokat vonjon el az iskola, óvoda meglévő erősségeitől, programjaitól, hanem kapcsolódjon azokhoz és segítse megvalósulásukat.


Megbeszélés a dorogi mentoróvodában

Az egerbatkai óvoda tervezett kertjének felmérése

A tiszakécskei óvoda régi-új óvodakertje

 

Mit tehetnek az iskolák és a tanárok?

"A 2020-as Környezetvédelmi Világnap alkalmából „PRAKTIKUS KALAUZ” jelent meg magánembereknek, vallási csoportoknak, üzletembereknek, városoknak, kormányoknak, iskoláknak és egyetemeknek, fiatalok csoportjainak és civil szervezeteknek..."

Az iskolákak és tanároknak szóló rész megjelent magyarul is az Eionet honlapján: https://eionet.kormany.hu/mit-tehetnek-az-iskolak-es-a-tanarok.

Beszámoló

Écsi Petőfi Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

(Országos Iskolakert-fejlesztési Program I. ütem, Haladó kategória)

A nyertes pályázat részeként az intézmény több kerti szerszámmal gazdagodott, melyek jól jöttek az őszi munkálatok során. Az új kerti padokkal régi vágyuk teljesült, sikerült kialakítaniuk a szabadtéri „természettudományos szaktantermet”. Itt órákat tartottak a kisebb létszámú osztályok (max. 16 – 20 tanuló fér el kényelmesen a padok körül), illetve tanuló csoportjaik több tanórát, délutáni foglalkozást is a szabadban tartottak. Arról számoltak be, hogy a gyerekek is megkedvelték a kinti tanórák lehetőségét, többször kérték is, legyen kint a szabadban az óra. A kis veteményes közelsége segítette őket, kézbe vehették és megvizsgálhatták a növényi részeket.

 Szakköri foglalkozás a kertben

Kiszállításra készülnek az eszközcsomagok

A nyertes ajánlattevő, az Oázis Kertészeti Kft. összeállította a megrendelt óvodakerti és iskolakerti egység-eszközcsomagokat és nemsokára elkezdi a kiszállítást.

Óvodakerti eszközcsomagok kiszállításra készen.
Fénykép: Oázis Kertészeti Kft.
Iskolakerti eszközcsomagok kiszállításra készen.
Fénykép: Oázis Kertészeti Kft.

 

A szarvasi Szlovák Általános Iskola, Óvoda és Kollégium tudósítása

A Szarvasi Szlovák Iskola gyakorlókertje tavaly indult. Azóta sok tapasztalat és siker van a hátuk mögött, ami a zöldség- és gyümölcstermesztést illeti, tudtuk meg levelükből.

A kerti munkálatok idén is folytatódtak, a kerti élet megindulásáról az iskola facebook oldalán is hírt adtak, „Jarné práce v máji -Tavaszi munkák (május); Offline vagyok – kinn vagyok a kertben” címmel.

Köszönjük a színes fényképeket és gratulálunk munkájukhoz!

 

Alkategóriák