Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM Iskolakerti Alapozó Alprogram fő támogatója az Agrárminisztérium, szakmai lebonyolító szervezete az Iskolakertekért Alapítvány. 
Az Iskolakerti Alapozó Alprogramnak eddig 3 üteme valósult meg, összesen 167 intézmény részvételével, több mint húszezer gyermek elérésével.
Az Agrárminisztérium, mint fő finanszírozó mellett a III. ütemben két további szervezettel bővült a támogatók köre: a Kék Bolygó Alapítvánnyal és a Magyar Biokultúra Szövetséggel.
A Programot bemutató kisfilm itt tekinthető meg.

 

Iskolakerti alapozó képzés, elindult az oktatás

A Program első, 2019. évi ütemében kialakított és akkreditált 30 órás pedagógus-továbbképzés, az  Iskolakerti alapozó – továbbképzés ökológiai szemléletű iskolakertek kialakításához és működtetéséhez a járványhelyzet miatt ún. blended learning formában, azaz két részben, egy távoktatásos és egy hagyományos csoportmunkában, iskolakerti helyszínen tartandó szakaszra oszlik. A képzés átdolgozását és az online tananyagok létrehozását követően elkészült az Iskolakertekért Alapítvány oktatási portálja és azon elindult a képzés online szakasza, ahol jellemzően oktatóvideók segítségével ismerkednek az iskolakerti oktatással a résztvevő pedagógusok - minden programrésztvevő intézményből egy fő.

A képzés online felülete - képernyőkép

Az óvodapedagógus résztvevőknek külön akkreditált képzés indul a nyár folyamán. A képzések ismertetője itt olvasható: https://oktatas.iskolakertekert.hu/course/view.php?id=5

Beszámoló
 Ácsi Gárdonyi Géza Általános Iskola
(Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütem, Kezdő - 1 iskola kategória)

Az elmúlt évben előkészített, gyommentesített terület hasznosítására nagyszerű tervet készítettek. Egy helyi vállalkozó segítségével felszántották a területet, úgy ahogy az idősebbektől hallották, ahogyan régen tették hagyományosan, vödörből, kézzel hintve, lépésről-lépésre búzát vetettek. A gyerekek az ebédlő felé vezető úton naponta láthatták, hogy bújik elő a búza, s nagy örömmel jelezték, hogy már szépen zöldell a vetés.  Télen megtervezték azt is, hogy a fennmaradó helyre mit vetnek (borsó, bab, sárgarépa, petrezselyem, cékla, csemegekukorica, különböző gyógynövények beszerzése, vetése is szerepelt terveikben), vetőszalagot készítettek, a vírus miatt azonban módosítaniuk kellett terveiken. Az iskolakert kissé elárvult…

 Beszámolójukból idézünk:

A búzával bevetett terület teljesen biovetés lett. Nem csávázott magot vetettünk, nem használtunk vegyszert. Kézzel vetettük és kézi erővel fogjuk learatni. A református egyház évek óta szervez Péter Pál napján arató ünnepet. Az idén kicsit rendhagyó módon, de mi is részesei leszünk. Megkértünk szülőket és nagyszülőket, akik tudnak kaszálni, hogy arassák le a gabonát, gyűjtsék össze, rakják kocsira, mint régen. Majd elviszik a kombájnhoz, ahol „elmasinálják”. Ezután a búzát, reményeink szerint az ősszel, gyerekek segítségével megőröljük. Szeretnénk egy kézimalmot találni ehhez. A lisztből pedig kenyeret dagasztunk, majd sütünk a református parókia udvarán lévő kemencében. Az egész folyamatot videóra vesszük, hogy a környezetismeret, olvasás órákon, amikor ezekről tanulunk, hasznosítani tudjuk.”


Érik a búza

Szeretnének gyógynövényeket és a mindennapi főzéshez szükséges növényeket termelni, figyelve arra is, hogy azok betakarításának ideje lehetőleg iskolaidőbe essen. Negyven darab gyümölcsfát kaptak, melyet elültettek és belőlük sok megeredt, a Kiskert szakkörösök feladata lesz a fák gondozása. Remélik, pár év elteltével a gyerekek egészséges, saját termesztésű gyümölcsöt ehetnek.

Köszönjük Nyéki Tiborné kertvezetőnek és minden kollégájának, hogy közösségükben, a generációk összefogásával megelevenedhet a múlt, megmutatják mindnyájunknak, hogy az iskolakert sokszínűségében a hagyományok megőrzését, bemutatását, átélését is segítheti!

 

 

Beszámoló
Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, EGYMI
Budapest, XIV. kerület
(Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütem, Kezdő - 2 iskola kategória)

Az intézmény 2019-ben vehette át a magaságyásokat, a kerti tevékenységhez szükséges eszközöket, vetőmagokat és termőföldet. Június elején felavatták a MEX-KERT-et és beültették az ágyásokat.


Nyári tábort szerveztek a kertészkedést szerető gyerekeknek, járt náluk olyan táborozó, aki először itt próbálta ki a kertészkedést! Fakérgeket festettek, komposztáltak, homokvárat építettek, kísérleteztek földdel-vízzel-levegővel, ellátogattak a Vakok kertjébe, hogy megnézzék, ott hogyan gondozzák a növényeket az iskola volt tanulói.

Gondoltak a felnőttekre, kialakítottak egy „Pihen-tető”-nek elnevezett teraszt.
 

„Pihen-tető”-mely a pedagógusok felüdülését szolgálja.

A kert lehetőségeit próbálták minél többen kihasználni, Öko-szakköröseik munkatervet dolgoztak ki, a nagyobbak életvitel órán vettek részt, ahol a kerttervezés szempontjait ismerhették meg, alsósok és felsősök is (3-3 osztály) dolgoztak a kertben. Már ősszel készültek a tavaszra, virághagymákat dugtak le.


 

 

Beszámoló
   Pécsi Református Kollégium Drávafoki Csikesz Sándor Általános Iskola
(Országos Iskolakert-fejlesztési Program I. ütem, Haladó kategória)

 

A Drávafoki Tanulókertet elsősorban a felsős tanulók és a kertész szakkörösök művelik, de jeles napokon az egész iskola bekapcsolódik a kertgondozásba.  Idén kaptak kertjükhöz az egyháztól megközelítőleg 1000 m2 területet, így kb. 1 ha területet vehetnek birtokba.

Komposzt rostálás
Tél alá vetés
Tehetségnapon kerti termékek vására
Osztályfa

Új pedagógus  - aki botanikai felmérésekben is jártas - erősíti a kertért lelkesedő pedagógusok számát. Sikerült beszerezniük egy mikroszkópot mellyel megfigyeléseket tudnak végezni a tanulókkal. A pályázatból kapott eszközöket használatba vették, az ásóvilla lett a gyermekek kedvence.
Aszalójukban bodzát és rózsaszirmot szárítottak. Kertnapot is tartottak szeptemberben, a teljes felső tagozat bevonásával és tervezték, hogy márciusban kertnyitó rendezvényt tartanak majd. Ez sajnos nem valósulhatott meg a rendkívüli oktatásrend miatt, de kéthetente bejárt pár tanuló, így sikerült a kertet fenntartani.

 

Beszámoló

Irinyi Károly Általános Iskola és AMI
Fekete Borbála Általános Iskolájából, Szentpéterszeg
 (Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütem, Kezdő - 1 iskola kategória)
 

A szentpéterszegi Irinyi Károly Általános Iskola és AMI, Fekete Borbála Általános Iskolájának iskolakertje a 2018/2019-es tanévben létesült, az Iskolakerti Alapozó Alprogram I. ütemében.  Az iskolához közel eső magántelken jött létre, két lelkes pedagógus kezdeményezésére: ” …azt tapasztaltuk, hogy hiába élünk az Alföldön, vidéken, ma már a falvakban sem műveli mindenki a kertjét”.


A mezítlábas ösvény próbája a kertavatón, 2019. június

 


Paprikaszüret

 

Alkategóriák