Ma az iskolakertek – világszerte és hazánkban is – egyre népszerűbbek. A hazai meglévő több mint 1100 iskolakert mellett egyre több iskola, óvoda keresi a lehetőségét, hogy iskolakertben neveljen fenntarthatóságra, egészséges életmódra, felelősségtudatra, együttműködésre, munkára; használja ki a szabadban tanulás és felüdülés lehetőségeit, segítse az agrár-pályaorientációt.
Az Iskolakerti Alapozó Alprogram tartalmának összeállítása során az Iskolakertekért Alapítvány az Iskolakert-hálózat és az országos iskolakerti felmérés tapasztalataira támaszkodott. Az egymást erősítő szolgáltatások úgy épülnek fel, hogy hosszútávon fenntartható iskolakerteket eredményezzenek.
Mi is szükséges ehhez?
Először is a terület és a belső támogatottság.
A jelentkezés feltételeként az iskolák biztosítják a területet és az intézményi, fenntartói nyitottságot. Ez azért fontos, hogy kellő hangsúllyal, közös szándékkal indulhassanak útjukra a támogatott iskolakertek.
Másodjára az eszközök.
Az eszköztámogatást a program több szinten biztosította: a kezdő kertek számára egységcsomag került átadásra, az elinduláshoz szükséges minden eszköz és vetőmag biztosításával. A mentorok saját óvodakerti/iskolakerti programjukhoz illeszkedően az Alapítvány által összeállított gazdag listából választhattak egyéni fejlődési igényeik szerint.
Harmadjára a szaktudás.
Tudásátadást is több ponton nyújtott a program:
• egyrészt 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzésen sajátíthatták el a kertvezetők az óvodakert/iskolakert tervezésének és fenntartásának lépéseit,
• másrészt a helyszíni sajátosságokat és lehetőségeket értelmező egyéni tanácsadást is kaptak mind a pedagógiai és szervezési kérdésekben, mind az ökológiai szemléletű kertfenntartás fogásaiban.
Negyedjére a közösség.
A kertvezetők továbbképzése a közösségépítést is szolgálja az együtt töltött, élménydús képzési napokon.
A résztvevők a program lezárultával sem maradnak magukra. Mindenkinek lehetősége lesz csatlakozni az Iskolakertekért Alapítvány által koordinált országos Iskolakert-hálózathoz, mint szakmai közösséghez, amin keresztül további tapasztalatcserére, közös munkára és örömökre, találkozásokra lesz lehetőségük a későbbiekben is.
A Program több ütemben is támogatta az Iskolakert-hálózat éves legnagyobb eseményét, az országos találkozójának megvalósítását. Illetve a mentor iskola- és óvodakertek hálózatának is több ütemben szerveztünk közösség építő mentorszeminnáriumokat, amelynek során az egységes szemlélet megalapozása és új iskolakerti témák körbejárása a cél.