Iskolakert-hálózatunk
Részletek a kert nevére kattintva!

ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM

Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM 2019. januárjában indult az Agrárminisztérium, mint fő támogató kezdeményezésére. Az országos program támogatói köre folyamatosan bővül, a támogatások önálló alprogramok formájában kerülnek meghirdetésre.

Tovább a Program történetéhez

VI. Országos Iskolakert-hálózati Találkozó
 

Az éves hálózati találkozónkat november 27-én online tartottuk, Teams alkalmazáson keresztül értekeztünk (köszönjük az adományozó Microsoftnak!). Sokan csatlakoztak, és sok pozitív visszajelzés érkezett, melyeknek nagyon örültünk (egyet a cikk végén olvashattok).
 


Izgalmas, kihívásokkal teli időszakon vagyunk mindnyájan túl. Mi sem gondoltuk még egy éve, hogy az online térben tartunk majd iskolakerti konferenciát.

A témaválasztás – Iskolakert és az online világ kapcsolata - aktualitását a járványhelyzet miatt kialakult fokozott online jelenlét állította reflektorfénybe, de bennünket már régóta foglalkoztatott ez a kérdéskör.

A témához különböző szakterületekről  érkező remek előadók segítettek több oldalról is megvilágítani a kérdéskört:

  • Pécsi Rita az organikus pedagógia szemüvegén át hozta elénk az organikusan és a mechanikusan felépített rendszerek eltérő nevelő hatását,
  • Szűcs Attila a digitális technika használatának elkerülhetetlen bevonásáról beszélt a 21. században, miközben próbálta annak helyét, módját és mértékét megtalálni a környezeti nevelésben,
  • Dúll Andrea a környezetpszichológia keretei között kereste a természeti és virtuális környezetek hatásait.

A kertvezetők hozzászólásaiból kiderült, hogy a digitális eszközhasználat nem összeférhetetlen az iskolakerttel, azonban az iskolakerti munkára kijelölt időkeret annyira szűk, hogy azt inkább a valós jelenlétre és a kétkezi munkára javasolják felhasználni (Fodor László, debreceni mentorkert), a kertben és kert körül található megfogható dolgok gyűjtögetésére és megismerésére (pl. gombák, kövek, stb. - Agárdy Sándor, dögei mentorkert).  A digitális eszközöket pedig egyéb időkeretben (informatika, földrajz, vizuális kultúra óra, stb) lehet a kertben használni. A kertben töltött időt  fordítsuk a valóság érzékelésére és befogadására, és próbáljunk a kertre minél több digitális eszközt használó tantárgy, szakkör óráinak helyszíneként gondolni.

Érdekes felvetés érkezett a környezeti nevelők részéről, Saly Erikától, aki azt a kérdést tette fel, hogy vajon az iskolakertet is lehet-e túlzásba vinni, túladagolni? Bizonyára igen, ha nem tartjuk be az iskolakertek 10 aranyszabályát és erőltetjük, ahelyett, hogy színesítenénk, vagy nagyobb területet, feladatot vállalunk be, mint amekkorát aktuális kapacitásunkkal még örömmel végezhetnénk.

Köszönjük, hogy ilyen sokan velünk tartottatok és hozzászóltatok egy-egy kérdéshez. (124-en jelentkeztünk be a Teamsbe)!

Iskolakertekért Díj

A találkozó része volt idén is az Iskolakertekért Díj (virtuális) átadása.  A díjjal Szelesné Kása Ilonát és a lakiteleki SzínesKertet tüntettük ki nagyon kreatív és sokunkat inspiráló iskolakerti tevékenységükért. Kertjükről, tevékenységeikről itt olvashattok bővebben! 

Visszajelzés az Iskolakert-hálózati találkozó egyik résztvevőjétől:

Feladó: Orsolya Kocsis
Date: 2020. dec. 8., K, 12:12
Subject: Gondolatok az Országos Iskolakerti online Találkozóról
To: <
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.>

„Kedves hálózati tagok, tisztelt Szervezők!

A Szombathelyi Kőrösi Csoma Sándor Utcai Óvoda Óvodakerti Munkaközösségének vezetőjeként most volt először lehetőségem becsatlakozni online programba (a munkaidő beosztás és a munkaerőhiány miatt nehéz időpontot összeegyeztetni, de most nagyon örültem, hogy végre részt tudtam venni), és számomra nagyon magas szintű volt mind a találkozó megszervezése, az online gördülékenység, mind a szakmai előadók témafeldolgozása. Nagyon sok tapasztalattal gazdagodtam, egyúttal több megerősítést kaptam, hogy intézményünk jó úton halad az óvodakerti munkában, valamint az online világ és az IKT kompetenciák felelős használatában.

Nagyon jó volt hallani mindhárom előadótól a közvetlen tapasztalatszerzés fontosságát. Mi is azt valljuk intézményi szinten, hogy a digitális világ eszközei inkább egyfajta kiegészítőként legyenek jelen a gyermekek közvetlen tapasztalatszerzése mellett. Mi a gyerekekkel egy-egy ültetés előtt megnézzük, mi várható az adott magból, s megbeszéljük, hogy mit tehetünk azért, hogy a növény egészségesen fejlődjön, valamint dokumentáljuk a közösen gondozott növények fejlődését kép formájában. Érezzük mi is a súlyát Dúll Andrea környezetpszichológus szavainak, miszerint a gyermekek unalomérzete egyre fokozódik, és nehezen tudnak bizonyos folyamatokat kivárni, így fontosnak tartjuk, hogy a türelmet, a várakozást és ezek pozitív hatásait a gyermekek már óvodás korban megtapasztalják, hiszen ez az életkor talán még "védettebb", mint az iskoláskor, és az óvoda pozitív hatása a későbbi életkorokban is megmutatkozhat.

Ennek a rendkívül tartalmas, közel háromórás beszélgetésnek a jelentős momentumait (lényegében az egészet) kijegyzeteltem, hogy munkaközösségünk tagjaival is megoszthassam ezeket a szakmailag fontos és érdekes témákat, és egy egész munkaközösségi alkalmat szánunk ennek a megbeszélésére, hogy az elhangzottakat hogyan tudjuk alkalmazni intézményünkben. Bízom abban, hogy az elhangzottak a mi kisebb közösségünkben is egy olyan ötletelést, élménymegosztást fognak elindítani, mint amit az előadások után hallhattunk.

Még egyszer nagyon köszönöm, hogy lehetőségem volt részt venni az online találkozón, és érdeklődve figyelem a további programokat!

Minden kedves Tagnak jó egészséget és kitartást kívánok, békés lelki ráhangolódást az ünnepekre!

Üdvözlettel: Kocsis Orsolya, óvodakerti munkaközösség vezető”

 

 

Az Iskolakertekért Alapítvány fenntartható működésének támogatása c. pályázatunkat a Nemzeti Együttműködési Alap 1200000 Ft-tal támogatta (NEA-UN-18-M-0332 sz.).

támogatásával

Adója 1%-ával támogassa az iskolakertek ügyét!