Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM Iskolakerti Alapozó Alprogram fő támogatója az Agrárminisztérium, szakmai lebonyolító szervezete az Iskolakertekért Alapítvány.

A tavalyi I. és II. ütem után 2020. februárjában újra indul az Iskolakerti Alapozó Alprogram (III. ütem), melyet az Agrárminisztérium, mint fő finanszírozó mellett a Kék Bolygó Alapítvány és a Magyar Biokultúra Szövetség is támogat.  

 

Ma az iskolakertek – világszerte és hazánkban is – egyre népszerűbbek. A hazai meglévő több mint 1100 iskolakert mellett egyre több iskola, óvoda keresi a lehetőségét, hogy iskolakertben neveljen fenntarthatóságra, egészséges életmódra, felelősségtudatra, együttműködésre, munkára; használja ki a szabadban tanulás és felüdülés lehetőségeit, segítse az agrár-pályaorientációt.

Az országosan meghirdetett program harmadik ütemeként az Iskolakerti Alapozó Alprogram 45 óvodakertet és 45 iskolakertet indít útjára, illetve 5 óvodai és 5 iskolai  mentorkertet fejleszt.

Az Iskolakerti Alapozó Alprogram tartalmának összeállítása során az Iskolakertekért Alapítvány az Iskolakert-hálózat és az országos iskolakerti felmérés tapasztalataira támaszkodott. Az egymást erősítő szolgáltatások úgy épülnek fel, hogy hosszútávon fenntartható iskolakerteket eredményezzenek.

Mi is szükséges ehhez?

Először is a terület és a belső támogatottság.

A jelentkezés feltételeként az iskolák biztosítják a területet és az intézményi, fenntartói nyitottságot. Ez azért fontos, hogy kellő hangsúllyal, közös szándékkal indulhassanak útjukra a támogatott iskolakertek.

Másodjára az eszközök.

Az eszköztámogatást a program több szinten biztosította: a kezdő kertek számára egységcsomag került átadásra, az elinduláshoz szükséges minden eszköz és vetőmag biztosításával. A mentorok saját óvodakerti/iskolakerti programjukhoz illeszkedően az Alapítvány által összeállított gazdag listából választhattak egyéni fejlődési igényeik szerint.

Harmadjára a szaktudás.

Tudásátadást is több ponton nyújtott a program:

• egyrészt 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzésen sajátíthatták el a kertvezetők az óvodakert/iskolakert tervezésének és fenntartásának lépéseit,

• másrészt a helyszíni sajátosságokat és lehetőségeket értelmező egyéni tanácsadást is kaptak mind a pedagógiai és szervezési kérdésekben, mind az ökológiai szemléletű kertfenntartás fogásaiban.

Negyedjére a közösség.

A kertvezetők továbbképzése a közösségépítést is szolgálja az 3, illetve 4 együtt töltött, élménydús képzési napon.

A  résztvevők a program lezárultával sem maradnak magukra. Mindenkinek lehetősége lesz csatlakozni az Iskolakertekért Alapítvány által koordinált országos Iskolakert-hálózathoz, mint szakmai közösséghez, amin keresztül további tapasztalatcserére, közös munkára és örömökre, találkozásokra lesz lehetőségük a későbbiekben is.