Iskolakert-hálózatunk
Részletek a kert nevére kattintva!

ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM

2019. januárjában indult az Agrárminisztérium, mint fő támogató kezdeményezésére. Az országos program támogatói köre folyamatosan bővül, a támogatások önálló alprogramok formájában kerülnek meghirdetésre.

 

Egyéb programok,
pályázatok

ERASMUS+ Terápiás kertek

Technika és tervezés 5. osztályos tankönyv iskolakerti modullal

2020. május 5.

Ötödikben ismerkednek meg az egyszerűbb technikákkal, mint a magágykészítés és a biztonságos szerszámhasználat.

Az új technika és tervezés kerettantervében teret nyert az iskolakert. Négy modulból választhat a tantestület az adott osztály vagy csoport részére. Az iskolakerti modult a C modul név takarja. Elindulásához fontos, hogy legyen egy terület, ahol tudnak zöldséget termeszteni, később kialakítani egy kis gyógy- és fűszernövénykertet, és egy olyan kis területet, ahol néhány négyzetméteren tudnak termeszteni bemutatás céljából néhány szántóföldi növényt.

Jó, ha vannak gyümölcsfák, de az is elég, ha az ötödikesek ültetik majd ősszel az első fát az iskolakertben. Érdemes korai vagy kései fajtákat választani, hogy tanítási időszakban legyen termés. Kell még néhány szőlőtőke, ami ha nincs, később telepíthető. 

A tananyag szerkezete úgy épül fel, hogy az évente ismétlődő témákon kívül az 5. évfolyamon ismerkedünk a zöldségekkel és a gyümölcsökkel, termesztjük a zöldségeket. A felmenő rendszerben 2021-ben induló bejövő 6. osztályban ismerkedünk a gyógy- és fűszer, valamint a szántóföldi növényekkel, termesztjük a zöldségeket és a gyógynövényeket. Hetedikben gyümölcstermesztéssel és tavasztól szőlőműveléssel foglalkozunk, amelynek a termesztési időszakát 8. osztály első félévében zárjuk. 8. osztályban nincs a kerettanterv szerint óra, de benne van a kerettantervben, hogy a termesztési folyamat lezárására időkeretet kell biztosítaniuk a modult választó iskoláknak. Ez lehet tanóra vagy tanórán kívüli (hivatalos nevén egyéb foglalkozás), a lényeg, hogy számolni kell vele az intézményi időkeretben és a pedagógus óraszámában a tervezés során. Az eszközkészlet folyamatosan fejleszthető, az induláshoz ásó, kapa, gereblye, vödör, öntözőkanna, metszőolló, legalább mindenből 8-10 db, hogy az osztályban alakított csapatoknak legyen minden szerszámból legalább 1 db. Aztán később bővíthető majd a mennyiség és lehetnek további eszközök, mint talicska, létra, kosár, esővízgyűjtő hordó, stb. Komposztálót is tudnak kialakítani különösebb felszerelés nélkül is, később lehet fejleszteni.

A háztartástan terem nem feltétel, de jó ha van. Ha nincs, olyan feldolgozási módokat kell választani, ami a kertben megvalósítható, ételkészítésből a szabadtűzit lehet preferálni. Jó, ha van a kertben olyan szabadtéri hely, ahol lehet megbeszéléseket "órát" tartani, ill. közösségi programokat megvalósítani.

Az üzemlátogatás mindig választható opció. Érdemes kapcsolatot építeni egy környékbeli gazdával. Ahol erre nincs lehetőség, ott marad a film. Hosszú távon érdemes lenne találni olyan gazdát, akivel szépen lehetne didaktikus filmeket, 8-12 perceseket csinálni, ahol megválaszolja a gyerekek kérdéseit.  

Persze nincs meg ugyanaz az élmény, de sokszor egy erdei iskola vagy más témanap keretében eljutnak ilyen helyekre a gyerekek.

A könyv a Kello rendszerben még az elődje nevén szerepel, mivel az új tankönyvek most készülnek.

Az iskolakerti modul szerzői Fodorné Magyar Ágnes és Halbritter András Albert

Alapítványunk és az Iskolakert-hálózat támogatói:

Adója 1%-ával támogassa az iskolakertek ügyét!